Kamil Świstowski
Jakimi samochodami jeżdżą polscy kierowcy?
Polacy coraz częściej decydują się na samochody segmentu premium. Rosnące zainteresowanie zdobywają również chińskie marki. Wśród polskich kierowców utrzymuje się także duża popularność SUVów i crossowerów. Z czego wynikają te trendy?
W ostatnich miesiącach zauważalny jest wyraźny wzrost zainteresowania Polaków samochodami marek premium. Dynamika sprzedaży pojazdów z tego segmentu wynosi 23 proc. rok do roku, a marek popularnych zaledwie 12 proc. Bartosz Chojnacki – wiceprezes zarządu Superauto.pl, wskazuje kilka czynników, które wpłynęły na rosnącą już od pierwszego kwartału 2023 roku popularność samochodów marek premium. Zdaniem eksperta istotną rolę odegrała tu polityka rabatowa – marki premium w ubiegłym roku były jednymi z pierwszych, które wróciły do dwucyfrowych rabatów. – To połączenie konkurencyjnych cen z atrakcyjnymi formami finansowania sprawiło, że luksusowe marki stały się dostępne dla szerszego grona klientów – mówi Chojnacki.
Mercedes E53 AMG, fot. Superauto.pl
Wzrost zainteresowania markami premium nie jest jedynym zauważalnym trendem na polskim rynku motoryzacyjnym. Już od dawna przypadają nam do gustu samochody typu SUV i crossover, które powoli wypierają popularne niegdyś sedany. Utrzymanie tego trendu potwierdzają statystyki, aż siedem z dziesięciu najczęściej rejestrowanych modeli samochodów w Polsce pochodzi z segmentów SUV i crossover, a w rankingu TOP 20 aż dwanaście miejsc zajmują właśnie te pojazdy. - Sedan w klasie średniej przestaje być pierwszym wyborem, a SUV-y i crossovery zaczynają dominować rynek. Polacy cenią sobie nie tylko ich nowoczesny design, ale też komfort i wszechstronność – komentuje Bartosz Chojnacki.
Hyundai Tucson, fot. Superauto.pl
Warto również zwrócić uwagę na coraz silniejszą pozycję chińskich samochodów na polskim rynku. Zdaniem eksperta z Superauto.pl, chińska motoryzacja w ciągu ostatnich kilku lat zrobiła duży postęp. Aktualnie produkowane w Państwie Środka samochody wyróżniają się wysoką jakością i nowoczesnym wyposażeniem. Do tego dochodzą atrakcyjne ceny w porównaniu z europejską konkurencją. – Co prawda, od lipca zostały nałożone cła na samochody z Chin, ale w tych cenach jest tyle zapasu, że dalej są one konkurencyjne – podkreśla Chojnacki. Ekspert przewiduje również, że w ciągu najbliższych 5 lat chińska motoryzacja będzie jeszcze bardziej widoczna nie tylko na drogach w Polsce, ale w całej Europie.
BAIC Beijing 7, fot. Superauto.pl
W Superauto.pl uważnie śledzimy zmieniające się preferencje polskich kierowców. Dlatego wszystkie marki, które będą pojawiały się na polskim rynku motoryzacyjnym, będzie można znaleźć na naszej platformie sprzedażowej. Po prostu dbamy o to, aby Polacy mogli w jednym miejscu, bez konieczności wychodzenia z domu kupić samochód wraz z finansowaniem niezależnie od modelu, napędu czy nawet kraju jego produkcji – mówi Bartosz Chojnacki, wieceprezes zarządu Superauto.pl.