• Aktualności>
  • Toyota i Renault rozdają karty na polskim rynku samochodowym. Dane Superauto.pl pokazują ciekawe trendy
Kamil Świstowski

Kamil Świstowski

Toyota i Renault rozdają karty na polskim rynku samochodowym. Dane Superauto.pl pokazują ciekawe trendy

Toyota umacnia swoją pozycję lidera na polskim rynku samochodów osobowych. W październiku 2023 roku japońska marka po raz kolejny okazała się zdecydowanie najpopularniejsza, a w kontekście całego roku sprzedała już ponad 75 tysięcy nowych pojazdów osobowych – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Swoją pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych potwierdziło natomiast Renault. Te dwie marki były najpopularniejsze także w Superauto.pl.

  • Toyota pozostaje najpopularniejszą marką nowych samochodów osobowych w Polsce, a październik był kolejnym miesiącem potwierdzającym ten trend. Bestsellerem pozostaje Toyota Corolla.
  • Październik na rynku samochodów dostawczych stał pod znakiem Renault. Francuski producent od wielu miesięcy nie ma konkurencji, a bestsellerem marki pozostaje Master.
  • W październiku w Superauto.pl najlepiej sprzedawały się samochody marek wolumenowych, którym przewodziła Toyota. Co ciekawe, średnia cena sprzedanego samochodu spadła rok do roku w przypadku samochodów osobowych, a wzrosła 
    w przypadku samochodów dostawczych. 

 

Toyota bez konkurencji od wielu miesięcy

Toyota z każdym miesiącem zaskakuje wielkością sprzedaży swoich samochodów. 
W październiku japońska marka po raz kolejny zapewniła sobie ponad 20 proc. udziału 
w rynku, sprzedając łącznie 8 540 nowych samochodów osobowych. To ponad dwa razy więcej niż druga Skoda, która sprzedała 3 942 samochody. Czołową piątkę uzupełniły Kia (2 980 sprzedanych samochodów, 7,28 proc. udziału w rynku), Volkswagen (2 433, 5,95 proc.) oraz Audi (2 268, 5,54 proc.). „Cztery pierścienie” były tym samym najlepiej sprzedającą się marką premium. Kolejny udany miesiąc mogą świętować menedżerowie Lexusa, Cupry i Suzuki. Każda z tych marek zwiększyła swoją sprzedaż r/r o co najmniej 70 proc. Uwagę niespodziewanie zwraca także Opel, który ze sprzedażą 1 049 samochodów, poprawił wynik z października 2022 roku aż o 107,7 proc. W pierwszych dziesięciu miesiącach 2023 roku Toyota zdominowała rynek z 75 658 sprzedanymi pojazdami, co daje jej 19,34 proc. udziału. Skoda, z wynikiem 41 534 sprzedanych pojazdów, plasuje się na drugim miejscu, natomiast Kia zamyka pierwszą trójkę, z liczbą 30 550 sprzedanych samochodów. Spośród marek TOP 20, największy wzrost w analizowanym okresie odnotowały Cupra (7 187 sprzedanych samochodów, +162,2 proc. r/r), Lexus (8 491, + 95,0 proc.), Mazda (9 269, +59,6 proc.) oraz Suzuki (6 934, +59,2 proc.).

Wśród modeli, także mamy do czynienia z dominacją – tym razem Toyoty Corolli. Model ten sprzedał się bowiem w 21 216 egzemplarzach, podczas gdy druga w zestawieniu Skoda Octavia w 12 472. Za nimi plasują się Toyota Yaris (12 034), Toyota Yaris Cross (11 013) i Kia Sportage (10 331) dopełniając piątkę liderów. Corolla jest ulubionym modelem wśród klientów biznesowych, podczas gdy Yaris Cross cieszy się największą popularnością wśród klientów indywidualnych.

 

Na rynku samochodów dostawczych bez sensacji w październiku

W październiku rynek samochodów dostawczych był zdominowany przez markę Renault, która osiągnęła 20,07 proc. udział w rynku, sprzedając 1 096 pojazdów. Tylko Fiat i Ford dołączyli do grona marek z udziałem powyżej 10 proc., odpowiednio z 722 sprzedanymi pojazdami i 13,22 proc. udziału oraz 669 pojazdami i 12,25 proc. udziału. Toyota i Mercedes dopełniły listę pięciu wiodących producentów, przy czym Toyota zanotowała największy wzrost w tej grupie – aż o 57,9 proc. Po dziesięciu miesiącach 2023 roku Renault niepodzielnie przewodzi na rynku samochodów dostawczych, z łączną sprzedażą 10 709 pojazdów. Marka jako jedyna przekroczyła też próg 10 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Ford zajmuje drugie miejsce z liczbą 7 827 sprzedanych pojazdów, a Fiat znajduje się na trzeciej pozycji z 6 439 sprzedanymi samochodami. W rankingu TOP 5 Toyota wyróżniła się największym wzrostem sprzedaży w stosunku rok do roku, osiągając 52,4 proc. większą sprzedaż niż rok wcześniej. Renault Master utrzymuje pozycję zdecydowanie najpopularniejszego modelu dostawczego po pierwszych dziesięciu miesiącach 2023 roku z 8 222 sprzedanymi egzemplarzami. W czołówce plasują się również Fiat Ducato (4 352), Iveco Daily (4 307), Ford Transit (3 598) oraz Mercedes Sprinter (3 555). Toyota Hilux jest tegorocznym objawieniem, pojawiając się w pierwszej dziesiątce z 1 353 sprzedanymi pojazdami. Tym samym zajmuje 9. miejsce wśród najpopularniejszych samochodów dostawczych do 3,5 tony i może pochwalić się tytułem najlepiej sprzedającego się pick-upa w Polsce.

- Nie ma wątpliwości, że Toyota i Renault będą najpopularniejszymi markami samochodów, jeśli chodzi o samochody osobowe i dostawcze. Najciekawsze rzeczy dzieją się jednak za ich plecami – tam widać pewne trwałe trendy, które mogą za chwilę doprowadzić do zmian w czołówce. Tegoroczną sensacją jest Cupra, która zwłaszcza z modelem Formentor spotyka się z ogromnym zainteresowaniem. Wbrew pozorom nie jest to takie proste, bowiem podobne plany miała marka DS, ale póki co pozostaje niszą. Nie sposób też nie zauważyć rosnącej sprzedaży Lexusa, który podąża śladami zostawionymi przez Toyotę – komentuje Bartosz Chojnacki, wiceprezes Superauto.pl.

 

Toyota, BMW i Renault najpopularniejsze w Superauto.pl

W październiku 2023 roku serwisie Superauto.pl najchętniej wybieraną marką w segmencie marek wolumenowych okazała się Toyota, z 24 proc. udziałem w sprzedaży, wyprzedzając Hyundaia (20 proc.) i Skodę (12 proc.). W kategorii pojazdów premium liderem było BMW, osiągając 30 proc. sprzedaży, przed Mercedesem z 26 proc. oraz Audi z 25 proc. Średnia cena samochodów marek wolumenowych sprzedanych na Superauto.pl wyniosła 137 511 zł, podczas gdy pojazdów premium 294 925 zł. Interesującym jest fakt, że średnia wartość samochodów premium wzrosła o 25 proc. w porównaniu z październikiem poprzedniego roku, podczas gdy średnia cena aut marek wolumenowych spadła o 6 proc. W przypadku samochodów dostawczych, Renault zdominowało sprzedaż także na Superauto.pl, mając 24 proc. udziału w sprzedaży. Na drugim miejscu uplasował się Opel (22 proc.), a na trzecim Ford (21 proc.). Średnia cena sprzedanego samochodu dostawczego wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku, osiągając 146 126 zł, co jest wartością wyższą niż średnia cena aut marek wolumenowych. Najczęściej wybieraną metodą finansowania w Superauto.pl pozostaje leasing operacyjny, który stanowi 81 proc. całkowitej sprzedaży – o 3 punkty procentowe więcej niż w październiku poprzedniego roku. Wynajem długoterminowy ma 10 proc. udział w finansowaniu, co oznacza spadek o 5 punktów procentowych rok do roku, a kredytowanie stanowi 9 proc. Imponujący jest fakt, że aż 98 proc. wniosków o leasing operacyjny w Superauto.pl otrzymuje akceptację, a 42 proc. z tych pozytywnych decyzji jest wydawanych już w dniu złożenia wniosku – to wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do października 2022 roku.

- Nasi specjaliści zawsze doradzają Klientom w zgodzie z wiedzą i zasadnością danych rozwiązań. Wynajem długoterminowy to rozwiązanie, które rynkowo było w ostatnich latach mocno promowane i pozostaje świetną alternatywą dla leasingu w konkretnych przypadkach. Nasi Klienci, zwłaszcza w przypadku samochodów dostawczych, cenią sobie jednak tradycyjne rozwiązanie w postaci leasingu operacyjnego. Jego popularność utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. W październiku kolejny raz prawie wszystkie wnioski były zaakceptowane, a spora ich część już w dniu złożenia  – mówi Bartosz Chojnacki, wiceprezes Superauto.pl.

Materiały do pobrania: