• Aktualności>
  • Superauto.pl podsumowuje pierwsze półrocze 2023 roku
Kamil Świstowski

Kamil Świstowski

Superauto.pl podsumowuje pierwsze półrocze 2023 roku

Które marki samochodów cieszyły się największym zainteresowaniem, jakie formy finansowania najchętniej wybierali klienci oraz ile średnio kosztował samochód dostawczy, osobowy i klasy premium? Firma Superauto.pl podsumowuje pierwsze półrocze 2023 roku.

Superauto.pl, czyli firma specjalizująca się w finansowaniu nowych i używanych samochodów różnych marek podsumowała pierwsze sześć miesięcy 2023 roku. Firma zestawiła ze sobą wyniki badań wewnętrznych analityków, które były prowadzone dla dwóch analogicznych okresów w ubiegłym i bieżącym roku. 

 

Najczęściej wybierane formy finansowania samochodów

Z danych opracowanych przez analityków firmy Superauto.pl wynika, że 81 proc. klientów w pierwszym półroczu br. zdecydowała się na leasing operacyjny. W analogicznym okresie ubiegłego roku zainteresowanie tą formą finansowania było na podobnym poziomie. W 2022 roku od stycznia do czerwca 11 proc. klientów wybrało wynajem długoterminowy, w tym samym okresie br. zainteresowanie tą formą finansowania spadło o 2 p.p. Co ciekawe, zestawiając ze sobą te same okresy z 2022 i 2023 roku można zauważyć, że w br. z 8 do 10 proc. wzrosło zainteresowanie kredytem na samochód. Warto dodać, że w przypadku leasingu operacyjnego zarówno w bieżącym, jak i ubiegłym roku klienci najczęściej wybierali finansowanie przez 48 miesięcy. Jeśli chodzi o wynajem długoterminowy, to w pierwszym półroczu 2022 i 2023 roku klienci najczęściej decydowali się na finansowanie przez okres 36 miesięcy, a największą popularnością cieszył się wariant raty, w którego skład wchodziła spłata kapitału, ubezpieczenie, serwis i opony (zakup, serwis, przechowywanie) z limitem do 15 tys. kilometrów. 

Element wizualny

- Nie jest dla nas zaskoczeniem, że wśród naszych Klientów, to właśnie leasing cieszy się największym zainteresowaniem. Ta forma finansowania jest po prostu bardzo wygodna ze względu na łatwość jej uzyskania oraz sposób rozliczania kosztów z nią związanych w prowadzonej firmie. Osoby decydujące się na leasing doceniają również fakt, że w przypadku tego produktu finansowego decyzja wydawana jest zazwyczaj na podstawie oświadczenia Klienta o przychodzie i dochodzie. Oznacza to, że nie musi on dokumentować swoich wyników finansowych, ponieważ decyzja wydawana jest na podstawie uproszczonej procedury. Dodatkowym atutem tej formy finansowania jest szybki czas decyzji, którą klient może otrzymać nawet w ciągu godziny od momentu złożenia wniosku – komentuje Michał Garyga, Dyrektor Działu Wsparcia Sprzedaży w Superauto.pl.

 

Samochody cieszące się największym zainteresowaniem 

W pierwszym półroczu 2022 aż 92 proc. klientów Superauto.pl zdecydowało się na finansowanie nowego samochodu. Łatwo więc policzyć, że finansowaniem używanego samochodu było zainteresowanych tylko 8 proc. klientów. W analogicznym okresie br. na zakup nowego samochodu z finansowaniem zdecydowało się 94 proc. klientów, w związku z czym zainteresowanie samochodami używanymi spadło o 2 p.p. i w pierwszym półroczu 2023 roku wyniosło zaledwie 6 proc. Klienci najczęściej, bo aż 41 proc. z nich, decydowali się na finansowanie samochodów dostawczych. Co ciekawe, wynik ten był niemal identyczny w obu zestawianych ze sobą okresach. Na drugim miejscu uplasowały się samochody osobowe, z tym że w pierwszym półroczu 2022 roku wybierało je 38 proc. klientów, a w 2023 już o 2 p.p. mniej. Podium zamknęły samochody klasy premium, na które w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku zdecydowało się 23 proc. klientów. Wynik ten w zestawieniu z analogicznym okresem ubiegłego roku był o 2 p.p. wyższy. 

 

Element wizualny

 - Nasi Klienci najczęściej decydują się na finansowanie nowych samochodów dostawczych, ponieważ samochody te są narzędziem ich pracy. Po prostu są to przedmioty, które generują przychód dla przedsiębiorcy. Trochę inaczej wygląda to w segmentach samochodów osobowych i premium, gdzie część przypadków to czysta konsumpcja – komentuje Bartosz Chojnacki wiceprezes Superauto.pl

 

Najpopularniejsze marki samochodów

W segmencie samochodów osobowych w pierwszym półroczu 2022 roku największą popularnością cieszyły się samochody marki Skoda, na ich finansowanie zdecydowało się 27 proc. klientów. Drugie miejsce zajęła marka Dacia, którą wybrało 11 proc. klientów. Na ostatnim miejscu podium znalazła się marka Ford, na którą zdecydowało się 8 proc. klientów. W analogicznym okresie br. Skoda również była najchętniej wybieraną marką, ale w porównaniu z 2022 rokiem zdecydowało się na nią o 6 p.p. mniej klientów. Natomiast drugie miejsce ex aequo zajęły marki Kia i Toyota, które wybrało po 14 proc. klientów. Wśród samochodów klasy premium  w H1 2022 r. największą popularnością cieszyły się samochody marki BMW, zdecydowało się na nie 26 proc. klientów. Nieco mniej, bo 25 proc. klientów wybrało markę Mercedes. Trzecie miejsce należało do marki Volvo, którą wybrało 15 proc. klientów. W pierwszym półroczu 2023 roku najpopularniejszą marką, na którą zdecydowało się 35 proc. klientów, była marka Audi. Zaraz za nią, marka BMW, którą wybrało 33 proc. klientów, czyli o 7 p.p. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ostanie miejsce, należało do marki Mercedes, na którą postawiło 20 proc. klientów – o 5 p.p. mniej niż w H1 2022 roku. Jeśli chodzi o samochody dostawcze, to w pierwszym półroczu ubiegłego roku najwięcej klientów – 27 proc. wybrało markę Renault. Kolejne były marki Ford i Opel, na które zdecydowało się po 17 proc. klientów. Po pierwszych sześciu miesiącach br. marka Ford, którą wybrało 20 proc. klientów, dzieliła pierwsze miejsce podium z marką Renault, pomimo że zainteresowanie tą marką w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku spadło o 7 p.p. Trzecią najchętniej wybieraną marką była marka Iveco, na której samochody zdecydowało się 12 proc. klientów. 

Element wizualny

- Obecnie, po prawie 3 latach zawirowań związanych z cenami i podażą, istotnymi czynnikami mającymi wpływ na zainteresowanie daną marką jest dostępność i powracająca siatka rabatowa. Na szczęście, część importerów, już z coraz większą odwagą, nakłada rabaty na bardzo wysokie ceny katalogowe. Widoczne jest to na przykładzie marki Audi, której rabaty znacznie przewyższały te oferowane przez innych producentów z segmentu premium. To zaowocowało większym zainteresowaniem właśnie tą marką.  W segmencie samochodów osobowych core’ową marką w Superauto.pl jest Skoda, ponieważ ma bardzo dobrze przyjęte przez rynek modele. Oczywiście jest gracz na rynku, Toyota, która wolumenowo zarówno w całym 2022, jak i w pierwszym półroczu 2023 roku, jest mocniejsza od Skody, ale jej sprzedaż budują duże zakupy flotowe. To jednak nie jest główny segment,  w którym realizujemy sprzedaż. Jeśli chodzi o samochody dostawcze, to marka Renault w zeszłym roku wyróżniała się na tle konkurencji dostępnością samochodów. W tym roku Ford zaczął dostarczać zaległe zamówienia sprzed kilkunastu miesięcy i poprzez skompresowanie tego w H1 odnotował wzrosty przy spadającym wolumenie komentuje Bartosz Chojnacki wiceprezes Superauto.pl.

 

Średnia wartość nowego samochodu

W pierwszym półroczu ubiegłego roku za nowy samochód klasy premium klienci musieli średnio zapłacić ponad 247 tys. złotych brutto. W analogicznym okresie br. kwota ta wzrosła do ponad 298 tys. złotych, czyli prawie o 21 proc. W segmencie samochodów dostawczych również jest zauważalny wzrost średniej wartości nowych aut. W pierwszym półroczu 2022 roku średnia wartość samochodu dostawczego wynosiła ponad 122 tys. złotych netto, a w tym samym czasie br. już prawie 140 tys. złotych, to wzrost o ponad 14 proc. Natomiast średnia wartość nowego samochodu osobowego w H1 br. wynosiła prawie 149 tys. złotych brutto, czyli o ponad 19 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. 

Element wizualny

 

- Wiadomo, że na ceny samochodów duży wpływ ma inflacja. W efekcie czego konsumenci w Polsce są co miesiąc, może co kwartał, testowani z nowymi poziomami cen aut. Jednak już teraz widzę, że importerzy coraz częściej są skłonni do udzielania dużych, bo czasem nawet dwucyfrowych rabatów, oczywiście wyrażanych  w procentach komentuje Bartosz Chojnacki wiceprezes Superauto.pl. 

 

Decyzje dot. finansowania samochodu 

W ubiegłym roku od stycznia do czerwca 88 proc. klientów otrzymało pozytywne decyzje na leasing operacyjny. Natomiast w analogicznym okresie br. pozytywne decyzje na tego typu finansowanie uzyskało aż 93 proc. klientów, to wzrost o 5 p.p. W przypadku wynajmu długoterminowego w H1 2022 roku 60 proc. klientów otrzymało pozytywną decyzję, a w tym samym czasie br. o 4 p.p. więcej, czyli 64 proc. klientów. Istotne jest to, że 38 proc. klientów decydujących się na finansowanie w pierwszym półroczu 2022 roku pozytywną decyzję otrzymało w dniu złożenia wniosku. W tym samym czasie br. już 43 proc. klientów otrzymało pozytywną decyzję tego samego dnia, co oznacza wzrost o 5 p.p. Zdecydowana większość decyzji na finansowanie, bo 85 proc. w 2022 roku i aż 90 proc. w tym roku było przyznawanych w oparciu o uproszczoną procedurę, czyli bez konieczności dokumentowania swoich dochodów. 

Element wizualny

- Duża liczba pozytywnych decyzji na finansowanie jest wynikiem naszej wieloletniej współpracy z największymi instytucjami finansowymi w Polsce oraz naszego kilkunastoletniego doświadczenia w branży. Potrafimy dobrze rozpoznać możliwości i sytuację Klienta, i już na podstawie pierwszych informacji od niego wiemy, gdzie skierować jego wniosek. Priorytetem dla nas jest szybka decyzja na finansowanie oraz najbardziej przyjazny dla Klienta proces przebiegu całej transakcji, bez konieczności angażowania jego zasobów czasowych, które w dzisiejszych czasach w prowadzeniu biznesu są bezcenne komentuje Michał Garyga, Dyrektor Działu Wsparcia Sprzedaży w Superauto.pl.

Materiały do pobrania: