Kamil Świstowski
Rynek nowych samochodów w listopadzie 2024 r. Nowy lider na rynku dostawczych i duży wzrost całego rynku
Listopad 2024 r. był pokazem siły Toyoty, która totalnie zdominowała rynek nowych samochodów. Japoński producent nie dość, że objął 20 proc. rynku nowych samochodów osobowych, to jeszcze znacząco zwiększył sprzedaż samochodów dostawczych. Tam z kolei najlepszy w listopadzie był Ford, co jest warte zauważenia po wielu miesiącach liderowania Renault.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w listopadzie w Polsce zarejestrowano 54 969 nowych samochodów – 49 149 osobowych oraz 5 820 dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Względem listopada 2023 roku rynek urósł więc aż o 16,6 proc.
Najpopularniejsze w Polsce cały czas są samochody benzynowe, które jednak szybko tracą udział w rynku – i to pomimo wzrostu sprzedaży. Od stycznia do listopada 2024 r. stanowiły one 37,7 proc. rynku, podczas gdy w analogicznym okresie 2023 roku było to 41,8 proc. Udział Diesli także cały czas spada – z 9,6 proc. do 8,8 proc.
Wśród napędów alternatywnych najpopularniejsze są miękkie hybrydy (MHEV) stanowiące 22,9 proc. oraz pełne hybrydy (HEV) stanowiące 22,1 proc. 2,6 proc. rynku stanowią hybrydy plug-in (PHEV), a 3 proc. samochody elektryczne (BEV). W tym ostatnim przypadku warto zwrócić uwagę zarówno na spadek sprzedaży (o 3,5 proc.), jak i spadek udziału w rynku (o 0,6 p.p.). Co ciekawe, samochody na LPG notują zarówno wzrost sprzedaży, jak i udziału w rynku (o 0,3 p.p.).
Toyota dominatorem, MG w TOP 15
Listopad był kolejnym miesiącem, w którym Toyota sprzedała najwięcej nowych samochodów osobowych. Wynik japońskiego producenta jest jednak spektakularny – 9 830 rejestracji oznacza 20-procentowy udział w rynku i wzrost względem listopada 2023 roku o 25,8 proc. Drugie miejsce zajęła Skoda (5 336 egz. i 10,86 proc. udziału w rynku), a trzecie Volkswagen (3 967 egz.).
Tuż za podium znalazł się tym razem Hyundai (2 747 egz.), który wyprzedził Kię (2 722). Najlepiej sprzedającą się marką premium w listopadzie było Audi (2 440 egz., 6. miejsce ogółem), które wyprzedziło Mercedesa, BMW, Lexusa i Volvo. W TOP 15 w listopadzie zameldowało się MG, które wyprzedziło m.in. Suzuki, Peugeota czy Nissana.
Rynkowym bestsellerem pozostaje Toyota Corolla. W listopadzie zarejestrowano aż 4 145 egzemplarzy tego modelu, co oznacza, że gdyby Corolla była samodzielną marką motoryzacyjną, zajęłaby trzecie miejsce na rynku. W czołowej trójce najpopularniejszych modeli znalazły się jeszcze Skoda Octavia i Toyota Yaris Cross. Najpopularniejszym modelem marki premium w listopadzie był Mercedes GLC (14. miejsce ogółem), który został wyprzedzony m.in. przez najlepszy z chińskich modeli – MG HS (12.).
Zmiana lidera na rynku samochodów dostawczcych
Na rynku samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony w listopadzie doszło do istotnej zmiany. Ford odnotowując 966 rejestracji wyprzedził bowiem Renault (900 egz.). To jedna z nielicznych sytuacji w ostatnich latach, kiedy francuski producent nie jest liderem w pojedynczym miesiącu. Na trzecim miejscu również zaskoczenie – Toyota z 785 egz. wyprzedziła Mercedesa, Fiata, Volkswagena czy Iveco. Japoński producent odnotował też największy procentowy wzrost rejestracji spośród marek TOP 10 – aż 76,4 proc.
Najlepiej sprzedającym się modelem w listopadzie był Renault Master (574 egz.), ale nie miał on tak znaczącej przewagi nad rywalami, jak zwykle. Drugi Mercedes Sprinter odnotował bowiem 492 rejestracje. Lider – Ford – miał w TOP 10 aż trzy modele – Transita (4.), Transita Customa (9.) oraz Rangera (10.).
Dacia, Mercedes i Ford najlepsze w Superauto.pl
Dane Superauto.pl przedstawiają ciekawe insighty związane z cenami samochodów. W listopadzie na tej platformie sprzedażowej najpopularniejsze były Dacia (wśród marek wolumenowych samochodów osobowych), Mercedes (wśród marek premium samochodów osobowych) oraz Ford (wśród marek samochodów dostawczych).
Średnia cena samochodu osobowego w Superauto.pl w listopadzie wyniosła 142 506 zł i była nieznacznie niższa niż rok wcześniej. Średnio dużo mniej kosztowały w Superauto.pl natomiast samochody premium – średnia cena wyniosła bowiem 256 706 zł, będąc niższą od tej z listopada 2023 r. aż o 8 proc. Co ciekawe, średnia cena samochodu dostawczego nieznacznie wzrosła względem analogicznego okresu ubiegłego roku wynosząc 137 664 zł netto.
Zdecydowanie najpopularniejszą formą finansowania jest dalej leasing operacyjny (74 proc. sprzedaży Superauto.pl), ale 10 proc. wynajmu długoterminowego i 16 proc. kredytu świadczą o tym, że te formy finansowania także znalazły swoje miejsce na rynku. Co więcej, ich udział wzrósł w porównaniu z zeszłym rokiem.
- MG w TOP 15 i MG HS wśród najpopularniejszych modeli to jasny sygnał, że zmieniają się rynkowe trendy. Jestem ciekaw, kiedy w TOP 20 pojawi się kolejny chiński producent, bo to, że tak się stanie, jest niemal pewne. Na rynkowe zmiany na razie odporna jest Toyota, której wyniki po prostu muszą imponować. Cały rynek dynamicznie rośnie, co jest doskonałą informacją – jesteśmy niezmiernie ciekawi, jak będzie wyglądało to w pierwszych miesiącach nowego roku, już po wprowadzeniu nowych norm emisji spalin – powiedział Bartosz Chojnacki, wiceprezes zarządu Superauto.pl.